Koszyk
Twój koszyk jest pustyKategorie
Produkt dnia
Baza wiedzy
Ćwiczenia integrujące półkule mózgowe,
czyli jak pokonać stres i uczynić naukę przyjemnością.....
Czy mózg ma mięśnie...?
Znaczące miejsce w procesie zdobywania i przetwarzania wiadomości oraz nabywania umiejętności szkolnych ma prawidłowe funkcjonowanie zmysłu wzroku, słuchu, koordynacja ruchowa i sprawność w zakresie motoryki małej i dużej, zręczność i gibkość ciała, umiejętność słuchania, czytania, rozumienia, orientacja przestrzenna, wykorzystanie podczas pracy znacznej części naszego mózgu oraz wytworzenie jak największej liczby połączeń nerwowych pomiędzy lewą i prawą półkulą mózgu. Służą temu ćwiczenia ruchowe Gimnastyki Mózgu z zakresu lateralności, stabilności i koncentracji doprowadzające do zrównoważenia prawej i lewej strony mózgu i ciała. Autorem ich jest Amerykanin Paul Dennison. Specjalny zestaw ćwiczeń przywraca naturalną integrację umysłu i doprowadza do zrównoważenia prawej i lewej strony mózgu i ciała. Ruszając się gimnastykujemy więc nasz mózg, co daje nam możliwość całościowego spostrzegania świata w szerokim tego słowa znaczeniu i pomaga pokonać stres.
Na czym polega integracja umysłu i ciała?
Kiedy przyswajamy sobie informacje wielozmysłowo przez porównywanie i kojarzenie, dostrzegamy jednocześnie kolory i kształty, szczegóły i całość, rozumiemy i czujemy i potrafimy do tego odnieść każde nowe doświadczenie, czujemy się pewni siebie, bezpieczni i jesteśmy wtedy na dobrej drodze do sukcesu. Utrwalenie jakiejś reakcji czy umiejętności w takim stanie pozwala potem wykonywać to działanie automatycznie. Uczenie się nie jest procesem odbywającym się wyłącznie w głowie. Gdy po raz pierwszy czegoś się uczymy, jest to powolny proces, tak jak przechodzenie przez nieznany, ciemny las. Mocną „kotwicą” zachowań i uczenia się jest dotyk. Jeżeli delikatnie dotyka się ramienia dzieci podczas czytania, mózg łączy zachęcający dotyk z czytaniem i pomaga zakotwiczyć pozytywne doświadczenie. Integracja umysłu polega więc na usprawnianiu i doskonaleniu komunikacji pomiędzy półkulami mózgowymi, ponieważ......
każda z nich to inny specjalista.
Co warto wiedzieć o półkulach mózgowych?
Mózg zawiera dwie półkule, każda ma cztery płaty. Każda półkula mózgowa rozwija się i przetwarza informacje w specyficzny dla niej sposób. Półkula logiczna (lewa) to „księgowy”. Zajmuje się szczegółami, częściami i przetwarzaniem języka i wzorów linearnych. Przeciwna (prawa), półkula to „artysta”. Przetwarza informacje w sposób globalny zajmuje się obrazami, rytmem, emocją ,intuicją. Obie półkule mózgowe połączone są spoidłem wielkim.
Półkula Logiczna – lewa Półkula Artystyczna - prawa
-zaczyna od fragmentu - najpierw widzi cały obraz
-części składowe języka - zrozumienie języka
-semantyka, składnia - obraz, emocje, znaczenie
-litery, zdania, liczby - rytm, płynność, dialekt
-analiza liniowa - obrazy, wyobraźnia, intuicja
-zwraca uwagę na różnice - zwraca uwagę na podobieństwa
-kontrolowanie uczucia - spontaniczność, otwartość na uczucia
-planowanie, organizacja - oszacowania, ocena
-myślenie sekwencyjne - myślenie o wielu rzeczach jednocześnie
-ukierunkowanie na język - priorytet to uczucia i doświadczenie
-ukierunkowanie na przyszłość - najważniejsze jest „tu i teraz”
-metoda, technika - płynność, ruch, działanie
-sport (pozycja oka, ręki, stopy) - sport (płynność, rytm)
-sztuka (materiały do tworzenia) - sztuka (obraz, emocje, kolory)
-narzędzia (jak to zrobić)
-muzyka (nuty, uderzenie, tempo) - muzyka (pasja, rytm, emocje)
Obie półkule zawierają wszystkie funkcje, aż do momentu, gdy zaczyna się pojawiać ich specjalizacja. Rozwija się ona u każdego człowieka w różnym tempie. Im więcej obie półkule i wszystkie płaty są aktywowane, tj. używane, tym więcej tworzy się połączeń nerwowych i tym bardziej rozprzestrzeniają się one poprzez spoidło wielkie mózgu i tym szybsze jest przetwarzanie informacji pomiędzy obiema półkulami i resztą mózgu. Tworzeniu się nowych połączeń nerwowych (niezależnie od wieku człowieka) służą ćwiczenia Gimnastyki Mózgu, a więc.....
„Ruch jest drzwiami do uczenia się...” P. Dennison